Regulamin KPP w Kamieniu Pomorskim
R E G U L A M I N
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI
W KAMIENIU POMORSKIM
z dnia 5 maja 2009 roku
Na podstawie art.7 ust.4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007r. Nr 43, poz.277 z późn. zm. [1]:)) ustala się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§ 1.
-
Ustala się Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Kamieniu Pomorskim z siedzibą w Kamieniu Pomorskim przy ulicy Żwirki i Wigury 2, zwany dalej „Regulaminem Komendy”.
2. Regulamin Komendy określa:
-
strukturę organizacyjną;
-
funkcje;
-
organizację i tryb kierowania;
-
zadania komórek organizacyjnych.
Komendy Powiatowej Policji w Kamieniu Pomorskim, zwanej dalej „Komendą”.
§ 2
Komenda, jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Kamieniu Pomorskim, zwanego dalej „Komendantem Powiatowym Policji” .
§ 3.
Zakres działania Komendy określają przepisy w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 4.
1. Wprowadza się podstawowy rozkład czasy służby i pracy w Komendzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 7: 30 do 15 : 30.
2. Policjanci i pracownicy Komendy są obowiązani potwierdzać obecność w służbie albo pracy własnoręcznym podpisem, składanym bezpośrednio przed jej podjęciem w przeznaczonych do tego celu ewidencjach czasu służby i pracy.
3. Przerwanie lub przedłużenie czasu służby lub pracy wymaga zgody przełożonego oraz potwierdzenia w ewidencjach czasu służby i pracy.
4. Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa w § 6 ust. 2, prowadzą ewidencje czasu służby i pracy podległych policjantów i pracowników.
5...Pobyt policjanta lub pracownika w pomieszczeniach Komendy poza wyznaczonym rozkładem czasu służby lub pracy wymaga uzgodnienia z bezpośrednim przełożonym.
§ 5.
Komendant Powiatowy Policji, albo I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 15:30 do 18:00. Jeżeli wskazane dni są wolnymi od służby lub pracy, skargi i wnioski przyjmuje się w najbliższy dzień powszedni.
ROZDZIAŁ 2
Struktura Organizacyjna Komendy
§ 6.
1. Kierownictwo Komendy stanowią:
-
Komendant Powiatowy Policji;
-
I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
2. W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
a) Wydział Kryminalny
b) Wydział Prewencji
c) Wydział Ruchu Drogowego
d) Zespół Kadr i Szkolenia
e) Zespół d.s Ochrony Informacji Niejawnych
f) Zespół d.s Łączności i Informatyki
g) Zespół Administracyjno – Gospodarczy
h) Zespół Prezydialny
i) Jednoosobowe Stanowisko d.s Prasowo – Informacyjnych
j) Komisariat Policji Międzyzdroje
k) Komisariat Policji Wolin
ROZDZIAŁ 3
Organizacja Kierowania w Komendzie
§ 7.
Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji i kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz policjantów lub pracowników wyznaczonych do koordynowania realizacji zespołów, a także bezpośrednio podległych policjantów lub pracowników.
§ 8.
Komendant Powiatowy Policji:
-
określa zakresy zadań na stanowiskach I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, kierowników komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa § 6 ust.2, a także zakresy zadań bezpośrednio podległych policjantów i pracowników,
-
sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
-
-
Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego,
-
Jednoosobowego Stanowiska do spraw Informacyjno – Prasowych,
-
Zespołu Kadr i Szkolenia,
-
Zespołu Prezydialnego,
-
Zespołu Administracyjno – Gospodarczego,
-
Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
-
Zespołu do spraw Łączności i Informatyki;
-
-
wykonuje określone w odrębnych przepisach uprawnienia i obowiązki przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
-
reprezentuje Komendę wobec organów administracji publicznej i innych instytucji oraz organizacji społecznych i obywateli;
-
reprezentuje Komendę wobec kierowników innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 9.
1. Komendant Powiatowy Policji może upoważnić podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
2. Komendant Powiatowy Policji może powoływać nieetatowe zespoły realizujące zlecone przez niego zadania oraz wyznaczać podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami.
§ 10.
1. Komendanta Powiatowego Policji podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
2. Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1 obejmuje wykonywanie wszystkich funkcji Komendanta Powiatowego Policji, chyba że Komendant Powiatowy Policji postanowi inaczej.
-
I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji podczas jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez Komendanta Powiatowego Policji kierownik komórki organizacyjnej Komendy.
§ 11.
-
Komórką organizacyjną Komendy, zwaną dalej „komórką” kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy, kierowników podległych komórek oraz bezpośrednio podległych policjantów lub pracowników.
-
Kierownik komórki może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach, z wyjątkiem decyzji i czynności, o których mowa w § 9 ust. 1.
-
Kierownik komórki może powoływać nieetatowe zespoły realizujące określone przez niego zadania oraz wyznaczać podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami.
-
Kierownik komórki może zlecać podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie zadań, w określonym przez niego zakresie, innych niż ustalone w karcie opisu stanowiska pracy.
-
Kierownika komórki zastępuje w czasie jego nieobecności jego zastępca albo wyznaczony przez niego inny podległy policjant lub pracownik.
-
Zastępowanie kierownika komórki obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w Regulaminie Komendy, chyba że kierownik komórki określi inny zakres zastępstwa.
§ 12.
1. Kierownik komórki sporządza szczegółowy zakres zadań podległej komórki podlegający zatwierdzeniu przez Komendanta Powiatowego Policji.
2. Zakres zadań kierownika komórki i jego zastępców ustala Komendant Miejski Policji, podpisując sporządzone przez kierownika komórki karty opisu stanowisk pracy
3. Kierownik komórki ustala zakres zadań kierowników podległych komórek oraz podległych policjantów i pracowników, sporządzając i podpisując karty opisu stanowisk pracy.
4. Kierownik komórki zapoznaje podległych policjantów i pracowników z kartami opisu stanowisk pracy bezpośrednio przed podjęciem przez te osoby służby albo pracy na wyznaczonym stanowisku.
5. Karty opisu stanowisk pracy, o których mowa w ust. 2 – 4 sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
6. Kierownik komórki sporządza, przedkłada do zatwierdzenia i zapoznaje z opisami stanowisk pracy podległych urzędników i pracowników, zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej.
7. Opisy stanowisk pracy, o których mowa w ust. 6, sporządza się na podstawie przepisów o służbie cywilnej
§ 13.
Kierownik komórki jest obowiązany niezwłocznie zaktualizować szczegółowy zakres zadań podległej komórki oraz karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy w przypadku zmiany zakresów zadań, o których mowa § 14 – 22.
ROZDZIAŁ 4
Zadania komórek organizacyjnych Komendy
§ 14.
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
1) rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń;
2) tworzenie niezbędnych warunków do ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców;
3) organizacja i prowadzenie poszukiwań osób, a także identyfikacja NN osób i zwłok;
4) przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw, ustalanie i zatrzymywanie ich sprawców, ujawnianie i zabezpieczanie materiału dowodowego dla potrzeb postępowań przygotowawczych;
5).organizowanie, koordynowanie, wykonywanie i nadzorowanie działalności dochodzeniowo-śledczej oraz operacyjno-rozpoznawczej;
6) współdziałanie z innymi pionami Komendy i innymi jednostkami Policji w zakresie ujawniania, ścigania i zwalczania przestępczości gospodarczej;
7) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością postępowania z dowodami rzeczowymi, ich magazynowania i likwidacji;
8) obsługa kryminalistyczna miejsca zdarzenia;
9) utrzymywanie stałych kontaktów z prokuraturą w ramach prowadzonych postępowań przygotowawczych;
10) prowadzenie szkoleń dla policjantów.
§15.
Do zadań Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego należy:
1) opracowanie taktyki i metod działania, oceniania i nadzorowania skuteczności podejmowanych przedsięwzięć w zakresie wykonywania służby patrolowej i obchodowej oraz funkcjonowania pogotowia patrolowo-interwencyjnego;
2) zapobieganie i ujawnianie zjawisk kryminogennych oraz wypracowanie form i metod ich ograniczenia;
3) analiza społecznej oceny skuteczności działań Policji i wypracowywanie wniosków korygujących;
4) prowadzenie ciągłego rozpoznania rejonów służbowych pod względem osobowym, terenowym i obiektowym pod kątem zjawisk i zdarzeń wywierających ujemny wpływ na stan poczucia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
5) organizowanie i inspirowanie działań o charakterze prewencyjnym;
6).zapewnienie mieszkańcom rejonów służbowych możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządku publicznego;
7) wykonywanie, nadzorowanie i koordynowanie czynności prowadzonych w Komendzie i jednostkach podległych w dziedzinie zapobiegania demoralizacji, patologii społecznej i przestępczości nieletnich oraz procedur wynikających z „Niebieskiej Karty”;
8) obsługa sądów w zakresie postępowań o wykroczenia;
9) organizowanie i propagowanie działań w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych, zapobieganie przestępstwom, wykroczeniom i wypadkom drogowym oraz kierowania ruchem i jego kontrolą;
10) nadzór nad funkcjonowaniem zespołu dzielnicowych;
11) ochrona bezpieczeństwa i porządku podczas innych uroczystości i zawodów sportowych odbywających się w miejscach publicznych i na drogach;
12) udzielenie niezbędnej pomocy lub asysty przedstawicielom innych uprawnionych organów,
13) prowadzenie prac planistycznych i obronnych Komendy;
14).przygotowywanie planów do działań dostosowawczych do poszczególnych potencjalnych stanów zagrożenia i sytuacji kryzysowych;
15) wykonywanie ustawowych obowiązków Policji wobec straży miejskich i granicznych oraz innych formacji ochronnych;
16).kształtowanie polityki represyjnej i pozarepresyjnej, prawidłowej reakcji na wykroczenia oraz praworządnego i kulturalnego postępowania policjantów w stosunku do obywateli;
17) rejestracja i nadzór nad realizacją środka zapobiegawczego w postaci dozoru Policji;
18).prowadzenie gospodarki magazynowo-depozytowej związanej z obrotem dowodów rzeczowych.
§ 16.
Do zadań Posterunku Policji w Dziwnowie i Golczewie należy:
1) realizowanie zadań służby prewencyjnej, a w szczególności:
a) przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w miejscach publicznych,
b) ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
c) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego
2) ujawnianie przestępstw i wykroczeń oraz wykrywanie ich sprawców;
3) realizowanie zadań administracyjno-porządkowych;
4) współdziałanie z samorządem terytorialnym oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
§ 17.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo - Informacyjnych należy:
1) wykonywanie działalności prasowo-informacyjnej.
2) realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej.
3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
4) współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej.
5) tworzenie, współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej.
6) współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 18.
Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy:
1) kształtowanie polityki kadrowej;
2) obsługa kadrowa Komendy;
3) prowadzenie prac organizacyjno-etatowych;
4) prowadzenie ewidencji etatowej i kadrowej;
5) zabezpieczenie rezerw osobowych;
6) rozpoznanie potrzeb, planowanie przedsięwzięć szkoleniowych, nadzór nad ich realizacją oraz realizacja sprawdzianów w tym zakresie;
7) organizowanie szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego;
8) prowadzenie okresowych kontroli sprawności fizycznej i strzeleckiej policjantów i sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
9) współpraca z Wydziałem Kadr KWP w Szczecinie w zakresie zleconym przez
Komendanta Powiatowego Policji;
10) prowadzenie rejestru skargowego.
§ 19.
Do zadań Zespołu Prezydialnego należy:
1) prowadzenie rejestrów poczty wychodzącej i przychodzącej;
2) odbiór i dostarczanie poczty do takich instytucji jak: Prokuratura, Sąd i Poczta i in.;
3) w razie potrzeby korygowanie i przepisywanie pism wychodzących z Komendy
Powiatowej Policji w Kamieniu Pomorskim;
4) koordynowanie obiegu dokumentacji i informacji w Komendzie;
5) prowadzi na bieżąco dziennik korespondencyjny, książkę kontroli spraw przydzielonych policjantom, zeszyt do zapisu rozliczenia, skorowidz alfabetyczny i inne;
6) prowadzi książkę przyjęć interesantów w sprawie uwag i wniosków dotyczących funkcjonariuszy;
7) prowadzi rejestr skarg i przyjęć interesantów w ramach skarg i wniosków;
8) kompletuje i przekazuje archiwistce dokumentację zakwalifikowaną jako materiały archiwalne.
§ 20.
Do zadań Zespołu Administracyjno - Gospodarczego należy:
1) w zakresie gospodarki finansowej:
a) realizacja wydatków budżetowych w formie akredytywy,
b) obsługa ubezpieczeń grupowych,
c) realizacja uposażeń, wynagrodzeń i innych należności,
d) weryfikacja merytoryczna i formalna dokumentacji finansowej w zakresie wydatków procesowych,
2) nadzór nad gospodarką transportową i szkodową:
a) eksploatacja i garażowanie pojazdów,
b) prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej pojazdów,
c) rozliczanie i ewidencja obrotów MPiS,
d) realizacja procedur związanych z likwidacją szkód,
e) planowanie obsługi okresowej,
3) nadzór nad gospodarką zaopatrzeniową;
a) prowadzenie ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych,
b) administrowanie budynkami,
c) wydawanie decyzji gospodarki mieszkaniowej,
d) zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia technicznego i logistycznego na potrzeby Komendy oraz jej komórek i jednostek podległych.
4) nadzór nad Zespołem ds. Łączności i Informatyki.
§ 21.
Do działań Zespołu do spraw Łączności i Informatyki należy:
1) organizacja oraz utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności w Komendzie i jednostkach podległych;
2) dokonywanie zabiegów konserwacyjnych, napraw oraz okresowego sprawdzania parametrów urządzeń łączności i informatyki w Komendzie i jednostkach podległych;
3) prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki;
4) wykonywania zadań wynikających z przestrzegania przepisów bhp i ppoż.,;
5) prowadzenie całościowej obsługi informatycznej na potrzeby Komendy;
6) koordynacja sprawców przestępstw na podstawie danych informatycznych;
7) bieżąca aktualizacja danych będących przedmiotem obsługi systemu informatycznego;
8) prowadzenie stałego nadzoru nad pracą terminali Komendy pod względem przestrzegania ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych /Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm./.
§ 22.
Do działań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
2) ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
3) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ich ochronie.
4) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5) opracowywanie planu ochrony Komendy, Komisariatu Policji Międzyzdroje, Komisariatu Policji Wolin i nadzorowanie jego realizacji;
6) szkolenie policjantów i pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7) prowadzenie postępowań sprawdzających i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa
policjantom, pracownikom oraz kandydatom do służby i pracy w Policji;
8) współpraca ze służbami ochrony Państwa w zakresie przewidzianym ustawą o ochronie informacji niejawnych.
§ 23.
Komendant Powiatowy Policji może na czas określony lub w związku z konkretną sprawą zlecić kierownikom komórek Komendy wykonywanie innych zadań niż określone w §§ 14 -22.
ROZDZIAŁ 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 24.
Kierownicy komórek Komendy w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie Regulaminu określą szczegółowe zakresy zadań podległych komórek i sporządzą karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy, o których mowa w § 12, dla poszczególnych stanowisk służbowych.
§ 25.
Kierownicy komórek Komendy są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z Regulaminem Komendy.
§ 26.
Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Kamieniu Pomorskim z dnia 4 lipca 2008 roku wraz z aneksami.
§ 27.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 25 lutego 2009 roku.
[1]:) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007r. Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz.818, Nr 140, poz. 981 i Nr 165, poz. 1170, z 2008r. Nr 86, poz. 521, Nr 171, poz. 1065, Nr 237, poz.1651 oraz z 2009r. Nr 22, poz.120